vasael.ir

کد خبر: ۱۳۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴ - 22 April 2019

معرفی کتاب | به سبک ساخت یک جلسه مُطوَّلِ مَطوی در محضر مقام معظم رهبری

وسائل ـ این کتاب، مجموعه‌ای از دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب با موضوع خانواده و وظایف زن و شوهر و نحوه مدیریت این هسته کوچک اجتماعی است. در منظومه نظرات راهبردی رهبر انقلاب درباره سبک زندگی، اولین عنوانی که ایشان مطرح می‌کنند «خانواده» است.

به گزارش خبرنگار وسائل، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، معرفی کتاب| به سبک ساخت یک جلسه مُطوَّلِ مَطوی در محضر مقام معظم رهبریبه خانواده به عنوان سلول بنياديني می‌نگرند که بافت‌های جامعه را ایجاد مي‌کند.کتاب بیش از آنگه نگاهی تکلیفی و دستوری به نقش و وظایف زن و مرد در خانواده داشته باشد، نگاهی اخلاقی دارد و بر همین مبنا نیز سنگ بنای اداره خانواده را بر محبت و اخلاق تعریف می‌کند.

این کتاب را به نوعی می‌توان نوعی مشاوره مکتوب در حوزه مسائل خانوادگی نیز محسوب کرد. متن کتاب، ساده و روان و به دور از تکلف و تصنع‌های ادبی یا روان‌شناختی است.

 

توضیحات سبک

در تنظیم این کتاب، بیش از یک‌صد سخنرانی آقا به کار رفته است. اغلب این سخنرانی‌ها مربوط به جلسات خطبه‌خوانی عقد، نشست اندیشه‌های راهبردی با موضوع زن و خانواده، دیدار مداحان در سالروز میلاد حضرت فاطمه زهراسلام‌الله‌علیها و جلسات با بانوان نخبه است. برای تنظیم مباحث این سخنرانی‌ها، از سبک «ساخت یک جلسۀ مُطوَّلِ مَطوی در محضر مقام معظم رهبری» استفاده شده که توضیحات آن در ادامه می‌آید.

 

ساخت

برای نشر بیانات و تفکر رهبری عزیز لازم است یک کار میانی روی متون انجام شود و با چینشی خاص از بیانات ایشان، اصطلاحاً کتاب‌سازی صورت پذیرد. طبعاً کتاب‌سازی برای موضوعات مختلف بایستی از سبک‌های متناسبی بهره ببرد. سبک‌هایی مستند، بدیع، گویا، رسا، جذاب و شکیل.

یک جلسه، تعمداً این کار هیچ تیتر و تنفسی ندارد تا اقتضای سبک را نشان دهد. انگار که در حال شنیدن طنین گرم صدای ولی خود هستیم؛ آن هم در جلسۀ بانشاطِ قرائت صیغۀ عقد، البته جلسه‌ای مجازی؛ جلسه‌ای مجازی و خیالی با کلماتی حقیقی.

در یک جلسه نمی دانیم چه معارفی و با چه ترتیبی عنوان خواهند شد. در این سبک هم با پرهیز از درج اقسام تیتر، سعی بر القای فضای جلسه بوده است. همانند یک جلسه، که از ابتدای شروعِ بیانات تا انتهای آن، می‌نشینیم و گوش فرامی‌دهیم، بهترین حالت برای مطالعۀ این کتاب نیز آن است که وقتی شروع به مطالعه کردیم، جز به ضرورت، از محضر کتاب خانواده خارج نشویم و کل کتاب را به‌صورت پیوسته مطالعه کنیم. گرچه در مطالعات بعدی، خواندن هر قسمتی از کار، شیرینی، جذابیت و رزق خاص خود را خواهد داشت.

 

مطوّل

(طول) به‌معنای طولانی. این لفظ حکایت از طولانی بودن یک متن یکپارچه دارد. مطوّل به معنای صرفِ حجیم بودن کتاب نیست، بلکه اگر یک جلسۀ بیانات از نظر زمانی طولانی شود به آن اطلاق مطوّل خواهد شد.

 

مَطوی

(طوی) به‌معنای در هم پیچیده. طبیعتاً برای ساخت یک جلسۀ واحدِ مطوّل، از میان بیش از یک‌صد جلسه، لازم است مطالب با یک نظام منطقی در هم تابانده شوند. تقطیع و کنار هم گذاشتن سخنرانی‌ها حتماً در موضوعاتِ مرتبط است و اگر توجه خواننده به تاریخ‌های میان بیانات جلب نشود، احساس یکپارچگی می‌کند. البته معنایی که در دروس فقهی و دینی از کلمۀ مصطلح «مطویات» برداشت می‌شود، منطبق با استفاده‌ای که ما از این کلمه کرده‌ایم نیست.

در انتهای کتاب، فهرستی از مطالب کتاب با عنوان «فهرست موضوعات» آورده شده که مخاطب می‌تواند با استفاده از آن، بعد از مطالعۀ کل کتاب، مطلب مورد نظر خود را به‌راحتی پیدا کند. بهتر است هرکس با توجه به برداشت و مسائل زندگی شخصی و پیرامونی خود، در حاشیۀ متن کتاب، نمایه‌هایی را یادداشت کند تا در آینده به مرورِ مطالب و پیدا کردن موضوعات خاص کمک شود.

در پایان، چه بسیار زوج‌هایی که سراپا مشتاق بودند تا زندگی مشترک را در محضر مولای خود شروع کنند؛ ولی به این آرزو نرسیدند. آنهایی که با علم به نظر الهی مقتدای خود، مهریه را چهارده سکه و کمتر و حتی مهرالسنـة مقرر کردند، با این آرزو که اگر شروع با عقدخوانی آقا نیست، حداکثرِ هماهنگی با آهنگ کلام آقا را داشته باشد.

حال، هرکس خود را از فرزندان معنوی این پدر مهربان و حکیم می‌داند، شایسته است تمام رفتارها و حالات خود را آن گونه بسازد که او می‌خواهد و با رهنمودهای ایشان، خود را در مسیر جادۀ عمل صالح قرار دهد. و به ذره‌ای، لحظه ای، خروج از میدان نظر او راضی یا حتی غافل از آن نباشد.

 

فهرست مطالب کتاب

ازدواج، ناموس طبیعت، دستور شریعت

کانون گرم خانواده

غروب عشق و قحطی عاطفی در غرب

حقوق متقابل زن و شوهر

همسفر تا بهشت

بالاتر از واقعیت

هنر تقسیم کار

زندگی شیرین

هشدارها و یادآوری

آسان گیری

منابع/601/241/ح

 

تهیه و تنظیم: محرم آتش افروز

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۷:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۴:۴۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۱:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۵۲